Seuraava lähijakso järjestetään 8.12 Vantaalla Foiben tiloissa. Verkostoitumisessa on voimaa, joten kehitetään yhdessä Foiben tuotekehittäjien kanssa. Aloitetaan puolilta päivin ja jatketaan iltaan asti.
Ryhmä 1.
Tehtävänä tehdä Ulla Bromsille kirje jossa esitellään ryhmä ja kerrotaan halukkuudesta yhteistyöhön.
Ideamme on kehittää
Suomen parasta kotihoitoa Loviisassa.
Käymme tuotekehittäjän koulutusta Tamora Oy:n johdolla. Pyrimme kehittämään Loviisan kotihoitoa asiakaslähtöisemmäksi ja
yksilöllisemmäksi. Tutustuimme teidän
toimintamalliinne Foibessa ja toiveenamme olisi yhdistää osaamisemme teidän
ajatustenne kanssa.
Meillä Loviisassa on
moniammatillista osaamista, mutta vaikeaa saada kaikki osaamisresurssit
hyödynnettyä. Tarvitsemme uusia ideoita ja malleja toimintaamme, jotta voisimme
toteuttaa Suomen parasta kotihoitoa.
Tulisimme mielellämme
tutustumaan toimintaanne. Ehdottaisimme opintokäyntiä luoksenne Vantaalle
8.12.2015 alkaen klo. 12.
Syksyisin terveisen:
Suomen parhaan
kotihoidon työryhmä /Loviisan kaupunki
Sofia Kähärä,
terveydenhoitaja
Nathalie Herneoja,
lähihoitaja
Ida Miettinen,
lähihoitaja
Petri Peltonen,
lähihoitaja
Ryhmä 2.
Someaktiivinen ryhmä. Tehtävänä tutustua Foibeen blogissa ja
tehdä some- strategia.
Twiittejä, yhteisiä blogikirjoituksia, miksi hyvän
vanhuuden puolesta pitää tehdä töitä. Juttu myös paikallislehteen.
Ryhmä 3.
8 hengen tiimi. Mitä se tekee, miten se toimii, miten se
tuottaa hyvää elämää? Miten toimittaisiin, jos olisi 3 lisää yhtä fiksua
ihmistä kuin te olette?
Yhteensä 9 ihmistä, noin 4 asiakkuutta per ihminen. 40
keskimääräistä asiakkuutta mitä on ja miten 9 hengen joukolla tuotetaan
mahdollisimman paljon hyvää elämää ilman mitään sääntöjä.
Koko koulutus ja kehittäminen on yhteisölaji ja on erittäin
tärkeää tehdä kaikki tekeminen näkyväksi. Jotta blogia kannattaisi seurata,
pitää olla vähintään kaksi päivitystä viikossa. Se voi olla kiva tapahtuma, asiakkaan
kanssa tehty asia mistä tulee kiva tunnelmakuva. Kuvatonta bloggausta tai
twitteripäivitystä ei kannata tehdä. Blogia ei myöskään kannata käyttää sisäiseen viestintään. Hyvässä
blogikirjoituksessa voi olla kuvia ja videoita. Esim. 5. kuvaa. Blogin etusivu on
kanava jolla viestitään ulos ryhmästä. Blogin alalaidassa on viestikenttä josta
voit twiitata blogikirjoituksesi. Älä koskaan ruikuta bogissa, vaan pullistele
mielummin hyvällä maulla.
Hyvä blogijuttu koskettaa asiakasta jollain tavalla.
Osaamisen näyttäminen ja onnistumisen ilo esitettynä herättää aina positiivisia
mielikuvia. Blogikirjoitus muuttaa ajatteluamme. Emme ole tällä alalla
tottuneet tekemään asioita näkyviksi. Käykää katsomassa toistenne juttuja ja
kommentoikaa! Kommenttina ei välttämättä toimi pelkkä onnittelu, vaan olisi
hyvä kirjoittaa tulevaisuuteen kohdistuvia positiivisia kommentteja. Etusivulle
isompia asioita ulospäin ryhmästä. Tuotetaan uutta yhteistä sisältöä koko
ajan. Blogikirjoituksen pituus 3-300 sanaa, ei
koskaan yli.
Avataan talo läheisille ja tehdään yhteisöä. Kirjoittakaan
mielummin hullusti asioista, kuin ei hullusti.
Tehostetun palvelun täysin
muistihäiriöisille asukkaille kaiklle tabletit. Miten vanhukset ottaa vastaan tabletit? Esteet ovat helposti
meidän päässämme, eivät välttämättä vanhempiemme päässä. Ei 2- vuotias lapsi
ole saanut koulutusta tabletin käyttöön, ei välttämättä vanhuskaan tarvitse. Me
haluamme hallita vanhuksen ajattelua ja mietimme miten vanhukset suhtautuvat.
Ei pidä lähteä arvioimaan vanhuksia tablettien käytössä. On annettava
mahdollisuus läheisten seurata vanhusten elämää. Youtube- videoita ja
musiikkia. Pelit, lehdet, jne. Ei voi tapahtua mitään negatiivista jos tabletin
tarjoama maailma esitellään vanhuksille.
Digiaamiaisen toteuttaminen. Aamulla istutaan tabletit
kädessä. Ladataan pelit, musiikkia, otetaan valokuva ja viedään se asiakkaalle.
Vähän kerrallaan uusia asioita ja kevyesti.
Monipaikkaisen työn toisena ilmiönä näkyy välillinen
vuorovaikutus. Nykyisin se on vuorovaikutusta verkossa, ennen se oli
vuorovaikutusta eri paikoissa. Tiimissa esimies, palveluohjaaja ja
asiakasrajapinnassa oleva työntekijä ei ole samassa tilassa. Ei ole yhteistä
vuorovaikutuksen kenttää. Monipaikkaista työtä esim. valtiohallinnossa pidetään
suurena haasteena. Aiheuttaa työssä jaksamiseen isoa haastetta, jos
monipaikkaista työtä ei johdeta oikealla tavalla. Avainsana johtamisessa on
luottamus.
Organisaatiot romahtaa julkisella sektorilla rajusti.
Julkisen sektorin sairauspoissaolot ovat kaksinkertaiset yksityiseen
verrattuna. Yhden päivän sairauslomat ovat lisääntyneet huomattavasti. Esim.
työajan määrittely ja seuranta on ennestään kiristetty. Sen sijaan olisi hyvä
kirjoittaa kerran viikossa mitä on tehty ja erityisesti mitä on saatu aikaan.
Aikaansaaminen on tärkeää, ei tehdyt minuutit.
Innovatiiviset organisaatiot ovat monessa paikassa
lopettaneet kehityskeskustelut kokonaan ja siirtyneet fiiliskokouksiin joissa
virtauksia hyödynnetään ja käydään läpi asioita joilla on merkitystä. Unohdetaan
täysin vanhan maailman keinot.
Uuden maailman asioita ei voi ratkaista vanhan maailman
keinoilla. Jos yksi ihminen voi muuttaa koko Hollannin kotihoidon, voi 9
järkevää naista ja yksi mies muuttaa Loviisan kotihoidon. On helpompaa saada
anteeksi kuin lupa.
Kotihoitoa Loviisassa ei voida kehittää, jos se ei ole
kaupungilla itsellään. Ydinajatuksena pitää olla luottamus itseensä.
Digitalisaation hyödyntäminen, asiakkaisiin luottaminen.
On oltava vapaus tehdä työnsä haluamallaan tavalla.
Luotettavat haluavat tehdä työnsä asiakaslähtöisesti ja hyvin. Hollannissa 10 000
ihmisen organisaatiossa ei ole lainkaan johtajaa ja toimistolla työskentelee
vain 45. Eli 1000 ihmistä kohti 4,5 ihmistä. 100 kohti 0,5. Lainsäädännössä ei
ole eroa Hollannin ja Suomen välillä. Suomessa on vain keksitty järjetön
byrokratia. Tusina hoitajia vastaa tietyn alueen hoidosta ja tekee kaikki päätökset
työn sisällöstä, asiakashankinnasta jne.
Hollannissa asiakastyytyväisyys on kasvanut
7,3:sta 9,1:een. Tukea saa tarvittaessa valmentajilta ja muilta tiimeiltä,
mutta kellään ei ole valtaa käskeä ”alempiaan” tekemään mitään.
Uusi malli on synnyttänyt työn innostavuutta ja hakijoita on
aivan uudella tavalla. Kotihoito on työnä parhaillaan vaihtelevaa, siinä
voidaan vaikuttaa positiivisesti ja näkyvästi ihmisten elämään, voidaan käyttää
uutta teknologiaa, voidaan tehdä töitä tarpeen mukaan tarpeellisina aikoina.
Jos saat tehdä itse vapaasti työtäsi, et viitsi laiskotella
kotona. Mutta tilanteen ja oman elämän vaatiessa voi tiimin kanssa sopia, että
tehdään välillä erilaista tyviikkoa tarpeen mukaan. Jos jokin on pielessä,
valittaminen ei auta, vaan asialle on tehtävä jotain.
Keskeisiä rakenteellisia seikkoja ovat informaation
läpinäkyvyys, informaation on oltava itseohjautuvassa organisaatiossa täysin
avointa. Kaikilla työntekijöillä on halutessaan pääsy reaaliaikaisiin tietoihin
talouden ja tavoitteiden tiimoilta. Ongelmatilanteissa ei laiteta esimiehiä tekemään päätöstä puolesta,
vaan on riittävät tukirakenteet jolla voidaan ratkaista ongelmia.
Jokainen tiimi voi saada kokeiluihin rahaa. Tämä edellyttää
sen, että kokeilut ja muutokset tehdään näkyviksi. Hollannin mallissa
toimitusjohtaja kirjoittaa blogiin uudesta ideastaan ja vuorokauden kuluessa
siellä useampi tuhatta ihmistä kommentoi sitä. Johtajan puuttuessa myös
ongelmatilanteet on voitava ratkaista tiimeittäin.
Jos on ihmisiä joihin ei voi luottaa, että he tulevat
aamulla töihin, on parempi varmistaa, että he eivät tule ollenkaan töihin. Näin
vältetään ankeuttaminen. Täydellinen vapaus tehdä työtä miten haluaa. Tarvitaan
sitoutunut porukka tekemään tätä työtä, miten sattuu mukana roikkujat eivät
kannata tätä mallia.
Jos joku sitoutumaton tekee virheen, kaikille annetaan uudet
ohjeet ja säännöt. Nämä säännöt ja rajoitukset eivät kuitenkaan yleensä koske
sitoutuneita ollenkaan. Heikoimman mukaan organisaation ohjaaminen vähentää
tuottavuutta ja tappaa innostusta. Nyt kaikki kantaa vastuun heikoimman
tekemisestä.
Uudessa mallissa heikoimman olisi itse kannettava vastuu
tekemisistään. Satsataan joko teollisen yhteiskunnan rakenteeseen täysillä,
tai sitten tehdään rinnakkainen kokeilu uudella tavalla.
Asiakashankinnalla tässä tarkoitetaan asiakkuudenhoitosuunnitelman
tekoa ja hoitoa tiimin sisällä. Ei ulkopuolelta tiimin sisäisten asiakkuuksien
hoitoa.
Maantieteellisesti hyvä paikka kokeilun kannata 105 päivän
ajalle olisi Tesjoki. Tiimin kotipaikkana olisi Taasiakoti. Kokeilu toteutetaan Tesjoen tiimissä. Avaimia mahdollisimman paljon kaikille. Kirjaaminen tapahtuu
osittain puhelimen kautta, mutta laajemmin joutuu tekemään edelleen tietokoneen kautta. Trellotaulu mikä avataan vain viidelle tiimin jäsenelle.
Siellä jaetaan tietoa mitä ei voi lennosta katsoa kännykästä Pegasoksesta. Tiimin tueksi opiskelijoita ja harjoittelijoita. Työaika voi
olla kerrallaan vaikka vain 2 tuntia tai sitten 12 tuntia, mutta ei joka päivä 8 tuntia.
Aletaan tuottaa enemmän ”epäolennaista”. Tuhlataan aikaa ja
tehdään asioita eri tavalla kuin ennen. Katsotaan miten vaikuttaa.
38.15h/viikko tuotetaan niin paljon hyvää elämää kuin mahdollista ilman
rajoitteita.
Jaana laittaa Lisbethille ja Monicalle viestin jossa
todetaan, että tätä hommaa ei saa torpedoida. Muut ryhmän jäsenet sparraavat ja
kannustavat Tesjoen tiimiä. Kokeilu on tehtävä kunnolla jotta saadaan tieto
onko hommasta oikeasti hyötyä. Jos ei tehdä radikaalisti, ei koskaan saada
tietää miten uusi malli toimisi. Jokaisen minuutin hyvän elämän tuotto tulee
mitata ja miettiä, jotta työtä voidaan tehdä järkevästi. Joskus mennään
aikaisin aamulla, joskus myöhempään illalla, mutta miettien mikä on asiakkaan
hyvinvoinnin kannalta parasta. Yhteiset päiväkahvit useamman asiakkaan kesken
ja totutusta mallista toisin tehden.
Tukirakenteena toimii siis muu ryhmä. Tiedonvirtana blogi ja
trello.
Osallista asiakas itse palvelutuotantoon. Läheiset
mahdollisuuksien mukaan toimintaan aktiiviseksi.
Hanna Hutka-Ojanen 23.10.15
Miksi pitää tehdä muutoksia? Mitä voimme itse tehdä sen
eteen, että muutos saadaan läpi?
Usein muutokset tuntuvat vähemmän vaikeille jälkikäteen.
Ainoastaan aloittaminen on hyvin vaikeaa.
Idea toiminnan takana on ymmärrettävä. Jokainen ihminen
työpaikasta riippumatta ajattelee aina ensimmäisenä miten muutos vaikuttaa
minuun itseeni. Osaanko tehdä asioita, miten vaikuttaa työaikaan, työkavereihin
jne. Vasta prosessoituaan vaikutukset itseensä, voidaan varsinaisia suurempia
vaikutuksia miettiä. Antakaa aikaa ja selvittäkää hyvin selkeästi vaikutukset.
Mieti myös syitä muutoksen takana. Mistä paine tulee ja mitä sinun esimiehesi
työ muuttuu idean takia. Mieti kenen idea oli, oliko muita ideoita jne.
Onko muutoksiin totuttu työyhteisössäsi? Aina muutoksessa
oleva työyhteisö ottaa uudet muutokset eri tavalla vastaan kuin paikalleen
jämähtäneet työyhteisöt.
Muutokselle on oltava vahvat perustelut, jotta itse pääsee
oikeaan mielentilaan ja motivoituu muutoksen eteen työskentelyyn. Järkisyillä
saadaan kumppanit mukaan ja tietoa jaettua.
Tavoitteen on oltava kirkas, mutta sitä on myös voitava
muuttaa tarpeen vaatiessa.
Kriittinen piste.
Kriittinen piste on hetki milloin innostus lopahtaa tai
kohdataan suuria vaikeuksia. Miten tunnistetaan? Kriittisten pisteiden esiintyminen on osittain henkilökohtainen asia, mutta monesti samat ilmiöt toistuvat samassa kohdassa eri projekteja. Suunnittelusta käytännön toteutukseen siirtyminen voi olla yksi näistä. Vaikeuksien ja vastoinkäymisten kohtaaminen on aina kriittinen piste. Miten ja millä keinoin jatketaan eteenpäin ja miten innostus saadaan säilymään?
Ajan ja tiedon hallinta.
Ainoastaan sinä itse voit miettiä miten aikasi käytät, mitä
haluat saavuttaa ja millaista elämää haluat elää? Vuorovaikutuksen käyttäminen on myös itsestään kiinni, sitä
ei tule kukaan opettamaan tai kertomaan. Toiset ovat herkempiä kuin toiset,
toiset antaa aina periksi, toiset jyrää toiset. Mieti millainen itse olet ja
miten se auttaa itseäsi työelämässä.
Mitkä ovat suurimmat muutokset mitkä elämääsi/työhösi
vaikuttavat juuri nyt?
- Osaston lakkauttaminen
- Tiimityöskentelyn muutos
- Alueiden muutos työpisteistä asiakkuuksien hoitoon.
- Tiimimuutos
- Sairaanhoitajan työtehtävien muutos, vastuun kasvaminen ja
työn vaativuuden lisääntyminen
- Keskustan tiimiytyminen
- Pegasos mobilen käyttöönotto
- Tiedonkulun prosessi. Mikä tieto pitää saada kenellekin ja
mihin aikaan? Kuka hoitaa mitä?
Kukaan ei tiedä muutoksen lopputulosta ennen kokeilua.
Ainoastaan tekemällä ja muutoksen läpiviennin aikana prosessia muokkaamalla
voimme päästä tulokseen.
Perustelut
Onko muutos pakollinen ja täytyykö se toteuttaa? On saatava
joku järjellinen selitys toimintaan. Vanhaan ei voida palata. Ymmärtääkö kaikki
muutokset samalla tavalla, vai voiko esim. alaiset ymmärtää esimiesten
perustelemat muutokset eri tavalla?
Oman vision luominen.
Käymme tekemään mielessämme
mielikuvitusvisiota, ennen kuin tiedämme miten homma oikeasti toimii. Vision
luominen auttaa varautumaan etukäteen.
TIEDOTUS!
Vision jälkeen on tehty suunnitelmat. Mikä on tiedottamisen
paikka? Emme koskaan tiedä miten vastaanottaja ottaa viestimme vastaan.
Painimme tiedottamishaasteen kanssa joka päivä, koska emme voi tietää miten
olisi tehokkain tapa viestiä. Tiedottamisen kanava on valittava vastaanottajan
mukaan.
Tavoitteet
Mitä kirkkaami visio on, sitä paremmin se lisää
itseluottamusta ja osaamista. Mitä emme osaa ja mitä pitää hankkia
ulkopuolelta? Epävarmuutta on voitava sietää muutoksen aikana. Tavoitteen
kirkastaminen auttaa tuskassa. Miten työskentelyolosuhteet tulee muuttumaan?
Kiinnitä huomiota miten puhut muutoksista. Suhtaudutko
niihin negatiivisesti vai positiivisesti? Kerrotteko rehellisesti
positiivisista puolista, vai tartutteko negatiivisiin? Tiedonkulun jatkamisessa
on paljon voimaa, vastuuta ja valtaa.
Muutostyö ei tule päättymään ikinä. Siksi on tärkeää oppia
toimimaan ja asennoitumaan oikein muutosprosessin aikana.
Ohjenuorana aina se mikä on asiakkaan kannalta parasta.
Silloin ei tarvitse miettiä ryhmädynamiikan asioita, koska asiakas voidaan
pitää johtajana ja kaikki toiminta ohjataan hänen mukaansa.
Kumppanuuksien kehittäminen. Eri tiimit ovat kumppaneita
keskenään ja tiedonjaolla, avoimuudella ja kehittämisellä kumppanuutta
vahvistetaan.
Suunnitteluvaihe on äärettömän hauskaa ja mukavaa ja silloin
ollaan yleensä asioista vielä aika lailla samaa mieltä.
Eteenpäin viemisen vaiheessa alkaa tulla jo konkreettisia
asioita eteen ja joudutaan myös kohtaamaan vähän ikävämpiä asioita ja tekemään
vaikeampia päätöksiä mitkä oikeasti vaikuttavat omaan toimintaan.
Toteuttamisvaiheessa epävarmuus lisääntyy ja räiskyy ja
haasteet kulminoituu.
Kehittämisvaiheessa hierotaan yksityiskohtia kuntoon ja
parannetaan huomattuja virheitä
Matkalla rytisee
Asiakkaiden ja asiakashyödyn takia tehdään töitä. Kaikki
tavoitteet liittyy siihen. Vastapuolena on tuotanto. Ajattelemme miten tuotanto
olisi helpointa järjestää, mutta usein helppo tuotanto ja paras asiakashyöty
eivät kohtaa. Välissä prosessit ja resurssit ovat myös ristiriidassa
asiakashyödyn ja tuotannon välillä.
Mikä tekee muutoksesta pelottavaa?
- Riittääkö resurssit?
- Kelpaanko minä?
- Epätietoisuus ja epäonnistumisen pelko
- Tutusta ja turvallisesta luopuminen ja mukavuusalueelta
poistuminen
- Muutosvastarinta. Paras ihminen muutosvastarinnan
kukistamiseen ja asioiden selittämiseen on työkaveri. Ei ulkopuolinen konsultti
tai esimies. Muutosvastarinnan kanssa toimiessa vaaditaan pitkäjänteisyyttä
esimieheltä ja työkavereilta, mutta koskaan muutosvastarinnalle ei saa antaa
periksi. Muuten muutos pysähtyy ja vaikeutuu huomattavasti.
- Kontrollin menettämisen pelko
- Työkavereiden ja asiakkaiden reagointi
- Tuen puute
- Vanhasta luopumisen pelko. Henkilökohtainen asia. Jotkut
vaihtavat verhoja vuoden välein, jotkut ei koskaan. Riippuu
metakäyttäytymisestä.
Tahtotila
Mikä tahtotila on yritetty antaa ulkopuolelta ja mikä on
tämän hetkinen sisäinen tila?
Toimintamalli ja rakenteet
Tähän vaikuttaa sote- ratkaisut ja muut rakenteet, mutta
tiimien muodostaminen on akuutein tilanne.
Organisaatiokulttuuri
Organisaatiokulttuurilla tarkoitetaan yhteishenkä ja asenteita kehittämistä ja muutoksia kohtaan. Millainen se on teillä? Koetaanko muutos uhkana vai mahdollisuutena?
Jokaisen ihmisen täytyy kuulua johonkin. Ihmisen luontainen
tarve on kuulua jonkinlaiseen yhteisöön. On myös oltava jonkinlainen
taloudellinen näkökulma ja jokaisella on tarve olla jotakin. Jokainen haluaa
oman mielipiteensä myös kuuluviin. Myös tämän vuoksi asiakkaan oman arvokkuuden säilyttäminen
hoitotilanteessa on äärettömän tärkeää.
Mitä elementtejä onnistuneessa muutoksessa on ollut mukana?
- Hyvä yhteishenki
-
Kaikki samassa veneessä. Vastarintaisten klikkien purkaminen ja yhteishengen
luominen.
- Asenteet
- Juhlinta
- Onnistunut muutos työn prosessissa
- Oma oppiminen ja kehittyminen työssä onnistumisten ja
epäonnistumisten kautta
Muutoksessa on välillä hyvä palata muutamia askeleita
takaisinkin päin, jotta voidaan tarpeen tullessa yrittää jatkaa eri tavalla.
Aina ei ole tarpeellista määrää tietoa ja joudutaan yrittämään eri tavoilla
etenemistä. Luomme kulttuurimme aina itse.
- Suunnittelu. Miten saadaan kaikki mahdolliset ihmiset
mukaan päätöksentekoon? Voitko testata itse uudistusta ja onko mahdollista
asettua asiakkaan asemaan suunnittelussa?
- Työntekijiden rooli muutoksen toteuttajana. Jos
työntekijää ei saa mukaan muutokseen, voi häne vaikeuttaa läpi menoa todella
tehokkaasti
- Tiedon etsiminen ja tiedon saanti. Kuka on vastuussa
tiedon saannista ja jakamisesta? Enimmäkseen jokainen itse. Itse täytyy myös
vastata tiedonjaosta.
Mikä olisi paras malli tiedottamiseen?
- Oma tiimi, kännykän kautta
- Pegasos- posti tai sähköposti
- Puhumalla. Puheessa on aina suurempi riski tulla
tulkituksi väärin kuin sähköpostissa. Haasteena myös paikallaolo suuressa
työyhteisössä.
- Viestivihko
- Joka yksikölle kuitattava paperi.
Muista!
Muutosvastarinnan hyväksyminen. Ymmärretään ja hyväksytään,
mutta ei anneta muutoksen läpiviennin kustannuksella periksi.
Omasta työhyvinvoinnistasi ei kukaan muu pidä huolta kuin
sinä itse.
Anna aikaa sopeutumiselle, tunteille ja epätietoisuudelle
Varmista, että roolit ovat selvillä ja kaikki tietävät omat
vastuualueensa. Jos vastustat, vastusta avoimesti ja rakentavasti.
Muista suhtautua muutokseen positiivisesti. Hyvä levittää
hyvää, muista kehua ja kannustaa.
Muutoksella on kasvot
- Kuka vastaa, keneen voi ottaa yhteyttä? Se voi olla
johtaja, esimies, työkaveri tai muu vastuullinen. Pahinta on, että asiat jäävät
ilmaan.
- Olkaa armollisia johtajille
Ja muistakaa ottaa rennosti aina kun mahdollista! - Sami
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti